אסטרטגיה עסקית נכונה לעסק שלך

כיצד תוכנית עסקית יכולה לעזור לאסטרטגיה של העסק שלך לטווח הקצר והארוך?

כל עסק זקוק לאסטרטגיה שיווקית שתלווה אותו בטווח הקצר והארוך. אף על פי כן, יש הבדל משמעותי בין האופן בו בוחר בעל העסק להתנהל בעתיד הקרוב לבין האופן בו יעשה זאת בהמשך. את הביטוי הטוב ביותר להבדל הזה ניתן למצוא בתוכנית עסקית. זו תוכנית שיכולה וצריכה לעזור לאטסטרטגיה של העסק בצורה ניכרת. התוכנית מתווה את הדרך עבור בעל העסק, היא מאפשרת לו להתנהל בתוך העסק וכלפי חוץ והיא גם תורמת בהקשר של גיוס הון, העסקת עובדים, הגדלת רווחים, צמצום הוצאות ועוד. על מנת להבין כיצד היא עושה זאת, יש להיכנס אל עובי הקורה ולבצע הגדרה כללית של תוכנית עסקית וחשיבותה עבור הסקטור הפרטי והציבורי.

מה כוללת תוכנית עסקית?

התוכנית יכולה לעזור לאסטרטגיה של העסק בטווח הקצר והארוך היות והיא כוללת שני חלקים – מילולי ופיננסי. בחלק המילולי מתמקדת התוכנית בתיאור העסק והסביבה בו הוא צפוי לפעול. בעידן של תחרות גלובאלית, הגדרות תיאורטיות עושות את ההבדל בין הישרדות ארוכת טווח לבין כישלון קולוסאלי. שנית, החלק המילולי כולל סקר שוק נרחב ולכן בעזרתו ניתן להטמין את עקרונות העסק בתוך השדרה הניהולית והעובדים הזוטרים. החלק המילולי תורם בהגדרה ממוקדת של לקוחות פוטנציאליים וניתוח איומים לצד הזדמנויות.

גם החלק הכלכלי מהווה פקטור חשוב באסטרטגיה של העסק. בסופו של דבר, עסק חייב לייצר רווחים על מנת להצליח לבלוט ולייצר נוכחות בטווח הקצר והארוך. האסטרטגיה של העסק נשענת במידה רבה על החלק הכלכלי ועל התמורות הקיימות. בעזרת הגדרה נכונה של החלק הפיננסי ניתן למצוא תשובות לשאלות מורכבות, כגון משך הזמן הצפוי עד החזר ההשקעה, שיעור התשואה על כל השקעה או פעולה כלכלית, תחזית ההכנסות לשנים הקרובות וכן הלאה.

גורמים המשתמשים בתוכנית העסקית

יש עוד היבט חשוב בתוכנית עסקית שדרכו ניתן להבין את משמעותה עבור העסק בטווח הקצר והארוך. היבט זה כולל את הגורמים המשתמשים בתכנית על מנת להסיק על יעילות העסק והמקום שהוא תופס בתוך המשק. בין היתר, בנקים נדרשים לתת הלוואות בהסתמך על תכנית עסקית מבוססת. שותפים בוחרים האם להשקיע בעסק לפי התוכנית המוצגת להם, מוסדות ציבור יכולים להחליט אם לתת הלוואות וכן הלאה.

תוכנית עסקית היא הרבה יותר ממסמך ניהולי. התוכנית מספקת פרספקטיבה עתידית כוללת של העסק או המיזם ולכן היא מתייחסת בין היתר אל אלמנטים שיווקיים, מכירתיים, תפעוליים, טכנולוגיים, מעשיים, רעיוניים ועוד. התוכנית משפרת את היכולת של בעל העסק לבצע ניתוח שיטתי ומסודר. היא מקנה ארגז כלים עבור שיתוף פעולה עם גורמים אחרים וביצוע של בדיקת כדאיות. באמצעות התוכנית ניתן להכין אסטרטגיה שתאפשר לעסק לגרוף רווחים, אך גם להתמודד עם בעיות בלתי צפויות.